Personalfest - Nej! 1

Det är personalfest idag för anställda i Årjängs kommun. Jag ska inte dit. Festen  har dragit till Arvika för det finns ingen så stor lokal i Årjäng sägs det. Elaka tungor gör gällande att flytten beror dit beror på att man kan festa så mycket man vill i en annan kommun utan att det märks hemmavid. Det finns en pinsam historia härvidlag. Man försökte ett år ordna den här festen i en kommunal lokal för att trots en liten budget kunna ordna en liten tillställning som uppmuntran för sina anställda. Man använde alltså gympasalen på skolan. När det sedan städades efter festen så återfanns tomma vinflaskor bevars.

OCH DÅ BLEV DET RUBRIKER!!

Jag bor i en oerhört nykter kommun, ja, på pappret åtminstone. Så felet var dels att de kommunanställda nyttjade alkohol på en kommunal fest, dels att kommunens gympasal hade besudlats med alkoholförtäring.  Jag vet inte om man befarade att ångorna skulle finnas kvar måndagen efter och ställa till det i huvudet på eleverna.  Ingen hade i alla fall varit besvärande berusad på festen.

Min kommun har ett mycket ambitiöst nykterhetsprogram. Det omfattar inte bara avsikten att hejda ungdomens supande utan också att minska alkoholkonsumtionen hos den vuxna delen av befolkningen!

Det får man väl beteckna som en smula förmätet och kanske lite på gränsen till integritetskränkande. Jag tycker nog att min kommun inte har ett enda dugg med att göra hur mycket alkohol jag dricker. Det är det första. Dessutom är min alkoholkonsumtion mycket blygsam, nästan på gränsen till obefintlig och jag ser inga rimliga skäl till varför jag ska dra ner på den, vilket jag alltså borde om jag tolkar programmet rätt.

Att man försöker dämpa supandet hos mycket unga människor kan jag sympatisera med, likaså att man vill försöka få ner missbruket  bland vuxna genom bra vård och bra förebyggande åtgärder. Men att man går in och fingrar på  människors alkoholvanor gillar jag inte. Där måste jag som vuxen få göra mina egna bedömningar utan kommunala pekpinnar.

Som den ambitiösa kommun Årjäng då är i dessa sammanhang så finns en person anställd tror jag enbart för att syssla med alkohol på kommunen; tillståndsgivning och annat. Det måste ändå vara mycket väl tilltaget för en kommun på 10.000 invånare. Det kan knappast regna in ansökningar. Men om man bemödar sig så kan de arbetsuppgifterna naturligtvis bli omfattande också.

Jag talade idag med en person som sökt tillstånd länge och väl utan att få något än trots att hon och hennes kompanjon måste betraktas som mycket kunniga och ambitiösa. Hon fick ett par dagar före nämndens sammanträde besked att skissen över lokalen var otydlig. Det var bara det att det var kommunens egen ritning. Hon o hennes kompanjon har båda gått kurs för 10.000 kr var för att bli kvalificerade för alkoholtillstånd. Hon har länge varit anställd som kokerska på en av kommunens skolor och är känd för att vara en duktig yrkesmänniska, granskad och nagelfaren in på bara skinnet av de kommunala nykterhetsögonen. 

 Nej, det var bara att avvakta till nästa sammanträde en månad senare. Under den tiden förlorade hon åtskilligt med pengar pga förseningen. Detta är en säsongsrestaurang med stort behov av att få in pengar på kort tid om det ska löna sig.  Bara ansökan om alkoholtillstånd kostar 6000 kr. Pengar som man måste betala oavsett om man får tillstånd eller inte!! Helt perverst!! Ungefär som om jag lämnar in min bil på reparation och verkstan tar 6000 kr oavsett om de ser någon möjlighet att laga den eller inte. Ett absurt regelverk!!  Dessutom märkligt i en kommun som gärna vill vara såååå företagarvänlig.

Här finns en märklig dubbelmoral också. Man nekade en företagare att ha ett öltält på kommunens mark på marknadsplatsen. Ändå rekommenderades detta av både kommunens socialförvaltning som intensivt studerat öltältets verksamhet och polisen som likaledes inte hade något att invända. Men nej, på kommunens mark fick det inte vara. Men det gick bra att få kommunalt tillstånd några meter bort på mark ägd av någon annan???!!!  Fatta det den som kan!!






Kommentarer
Postat av: Annaa M

Håller med om att den där alkoholpolitiken verkar gå några steg för långt i riktning mot integritetskränkande. Vi har ju en uppskruvad dubbelmoral kring alkohol i Sverige. Journalister som själva inte spottar i glaset älskar att skriva om "spritskandaler" fast det kanske rör sig om någon halvflaska vin per person på en kommunl personalfest. Puh!

Postat av: Inga

Fick rapport idag om gårdagens fest. Det hade varit en fin trerätters för c:a 300 personer på Parkhallen i Arvika och dessutom underhållning. Kommunen bjöd inte på något alkoholhaltigt men baren var öppen hela kvällen och det var buss hem om nu det kan rendera några braskande rubriker. Vi får väl se.

2006-05-14 @ 22:02:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback