Oätlig supé på Turisthotellet i Töcksfors

38735-178

Om man får dålig mat vid uteätande så brukar det i alla fall gå att pressa ner den med lite god vilja, åtminstone när man betänker vad maten oftast kostar.  Men ikväll gick det inte. Allt det här var kvar på tallriken, det gick inte att få ner.

Fläskfilè med blodiga ådror i, rosagrå i köttet, dvs inte genomstekt, metallsmakande halvrå. Isch!!!
Jag fixar inte att äta halvrått fläskkött. För min del måste fläskkött vara helt genomstekt. Jag vet inte vad matlagningslagen säger i det fallet. (Jag fick ju backning här på bloggen när det gäller hur en risotto ska var, så jag kanske har fel nu också). Men jag vill i alla fall att fläskkött ska vara genomstekt. Filén var dessutom totalt okryddad.

Övriga i församlingen fick till detta en totalt smaklös potatisgratäng sa de. Jag fick potatis som var sällsynt misshandlad. Den var vringul och måste ha varit kokt tidigare på dagen eller helt enkelt en annan dag. Sedan för kvällen uppvärmd i mikron. Den var i alla fall dåligt kokt, lite halvrå, det small i tallriken när jag försökte dissekera den. Ytterst hade den ett ganska rejält tjockt skinn också, förutom att den alltså var halvrå inuti.

Jag fick ingen sås  till detta. Däremot lite vatten på tallriken, vet inte om det skulle betecknas som sky.
Däremot fick jag en matsked kokta grönsaker. Det var inte gott men ätligt i alla fall så det åt jag upp.  Ingen fick några färska grönsaker.

Förrätten var en katastrof. Jag vet inte hur man bär sig åt för att få räkor att smaka och lukta osaltad disktrasa. Räkorna var rumstempererade, blandade med hackad sallad och nerslängda i ett glassglas. De andra fick dressing på, men den innehöll tydligen mjölk, för det fick inte jag. Jag fick inget, ingen vinegrett eller någon ersättning som kunde dölja den vidriga smaken och lukten, bara disktraseräkor och sallad. Jag åt upp det men det var ingen höjdare. Kunde lika gärna ha ätit blöta yllestrumpor.

Till slut fick alla kaffe och ett litet wienerbröd och en muffins. Det var väl tilltaget för att vara kaffe på en tvårätters. Men jag fick skuren sur frukt. hur gott är det till kaffe, jag bara undrar?

Allt det som Ni ser på tallriken åkte in till köket igen. Ölen bakom tillhör inte mig utan bordsgrannen mitt emot om nu någon undrar. Jag drack kranvatten.

Dessutom fanns ingen snaps alls att få till maten. Gubbarna var sura! Den stackars servitören såg ut som om han aldrig hört talas om Skåne när det efterfrågades. Om det nu är spritillståndet det hänger på så lär han väl få vänta tills sommaren är över innan han får det i vår kommun, där dylika behandlas mycket eftertänksamt.

Man behöver alltså inte var i Stockhom för att få oätligt kött, det räcker att åka till Töcksfors.

Jag har en bestämd känsla av att Nordmarkens Stövargille kommer att ha årsmöte och vidhängande supé någon annanstans i fortsättningen.  I 20 år har det varit i Töcksfors så det kanske är dags att byta. Med tidigare ägare så har maten på detta hotell varit utsökt men detta var ett bottennapp.



Kommentarer
Postat av: MammaLena

Fläsk SKALL vara genomstekt!
/Lena

Postat av: Inga

Tack för den upplysningen. Då var det inte helt fel alltså.

2006-05-21 @ 06:33:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback