Musikkväll

38735-175

Gubben har varit ute och kört ved hela kvällen med Sven. Jag har fått vara ensam hemma.

Först när jag kom hem från skolan vid 6-tiden, så åt vi och arrendator-Olle blev inbjuden på lite kvällsmat med oss. Han har kört sedan i morse; sått konstgödsel och sått spannmål. Han räknade med att göra färdigt här ikväll och sen göra ett par timmar hemma i Långserud. När vi ätit färdigt så kom Arrendator - Kent med Erik och det dracks kaffe och berättades historier och pratades en stund till. Sen blev jag ensam och tog itu med en del hemarbete. Därefter  blev jag ensam hela kvällen.

Det är lite en ynnest att vara ensam en kväll i huset. Jag hade tänkt titta lite på nyhetsTV för att pliktskyldigast orientera mig om "världsläget". Men jag började lyssna på musik och sen blev det ingen TV.  Det blev Tolite Hostias förstås. Det blir det alltid. Sen blev det Bethoveens symfonier, speciellt 6:an som jag gillar. Den är så glad. Lite Fogerty och så.....

Nu klockan 10 på kvällen så kommer gubben hem och vill att jag ska pränta ner hans insändarsvar till Tidningen Nordmarksbygden. Någon har kritiserat hans syn på det här med rovdjur och rådjur. Jag vet inte riktigt vad det rör sig om, men jag skriver ner det han vill. Det var visst sista dagen idag till nästa nummer.

Stereon på bild köpte vi för så där 15 år sedan när ungarna flyttade ur huset.

Vi hade då levt med deras musikmaskiner i många år och ville äntligen satsa på något eget. Vi gick till en stor musikbutik och frågade efter en grammofon.

Vi förstod genast att det var fel. Det heter inte grammofon längre. Man köper en stereo idag tror jag. Men efter mycket om o men fick vi vår grammofon och den funkar än i dag. Riktigt mossiga tyckte försäljaren att vi var när vi ville ha en skivspelare till för våra gamla LP-skivor. Han bredde ut sig om hur mycket billigare det skulle bli för oss att köpa våra LP-skivor i cd-form istället. Vi kapitulerade och gick hem utan skivspelare, lätt mossbelupna i själen tror jag. 'Fast nu är vi nog mogna för en ny  musikmaskin snart och då tror jag att vi ska propsa på att få med en alldeles vanlig skivspelare.




Kommentarer
Postat av: Björn

Musik kan absolut vara en del av "världsläget".


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback