Konfirmation i Silleruds kyrka

38735-182

Det är ingen bra bild från konfirmationen i Silleruds kyrka idag, men jag fick ingen bra plats. Hade glömt att kyrkan är full vid konfirmation o kom i sista minuten.  Kom för att jag skulle uppvakta grannens flicka J.

Redovisningen på min tid innebar att konfirmanderna skulle svara på kluriga frågor. Men så var det inte idag. Konfirmanderna fick redovisa i form av en gospel som de valt själva och i form av bilder som de gjort till olika textstycken. Det var en fin redovisning.

Sen höll prästen ett ganska långt tal till konfirmanderna. Han är dansk o lite svår att förstå men jag uppfattade en del av det som att humanismen - mänskligheten - medmänskligheten inte är en skänk från ovan utan något som måste erövras hela tiden. Vi är inte självklart av naturen så där jättesnälla och trevliga mot varandra till exempel. För mig som arbetar med små människor i grupp så framstår det självklart att respekt för varandra och omtanke om varandra är något som arbetas fram steg för steg.

Där fick han min sympati.


Kommentarer
Postat av: johannapannan

Tyckte det var en fin bild.
Roligt med lite annorlunda redovisningar. När jag konfirmerades så hade vi en pjäs. Den var uppskattad den också.

Klart respekt växer fram det är inget man kan varken kräva eller få på en gång.

Postat av: Inga

Roligt att man varierar lite. Konfirmationstiden kan bli något väldigt bra tror jag, med tillfälle att lufta funderingar om livet och vad som är rätt och fel i etiskt knepiga spörsmål.

2006-05-21 @ 15:09:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback