Sorry Fredrik Reinfelt!!

Här bemödar Du Dig att vinna röster för moderaterna hos en bred allmänhet i vargbygder genom att besöka Värmland, prata med vargdrabbade och ta fram en rovdjurspolicy i partiet vilken går ut på att människor faktiskt ska få rätt att försvara sina tamdjur. Där tog Du verkligen hem många poäng i varglänen och framför allt Du gjorde rovdjursfrågorna rumsrena i valrörelsen.

Sen saboterar den mörkblå Wermlandstidningen  alla Dina bemödanden genom att presentera det ena vargkramar-tema-numret efter det andra!!

I lördagens tema har man återigen släppt lös alla sina vargentusiaster bland reportrarna till att göra ett stort "vi - måste - alla - till - varje - pris - älska - vargar"- nummer

Återigen har  lögner och halvsanningar kokats ihop till en soppa.

En av de värsta lögnerna är ofta upprepad i olika media; människor som bor i vargområden gillar egentligen varg, men inte de elaka jägarna. Det är naturligtvis inte sant och det vet alla som bor i vargområde. Att såna påståenden får spridas i tidningen utan att sägas emot väcker förbittring bland de drabbade.

I förra temanumret beskrevs vanliga rovdjursdebattörer som medlemmar i internationella kriminella nätverk  som med Hells Angelsmetoder trakasserar både människor och djur. De skulle ha orsakat att vargvänner vill vara  anonyma av rädsla för att råka illa ut. 

I detta nummer har man haft problem med att få vargskeptiker att framträda i tidningen med sina åsikter (!). Ingen i byn Vännacka / Smolmark ville ställa upp trots ideliga försök från tidningens reporter. Om det finns någon logik i NWTs resonemang måste det då innebära misstankar om att även vargvänner har  kriminella nätverk som trakasserar bygdens befolkning till tystnad. Men om detta skrivs det inte.

Inte heller talar man om att de jägare som genomförde den första lagliga vargjakten i Norge mordhotades så illa att staten valde att skydda deras identitet vid nästa tillfälle. Man skrev heller inget om att de som valdes ut att få fälla vargen i Väse på skyddsjakt (lyckades inte) för några år sedan också måste ges anonymitet pga väntade trakasserier från militanta vargvänner.   Inte heller att de som fällde de senast vargarna i Ockelbotrakten har sluppit framträda med sina namn eftersom man väntar olika former av hot.

Nej, i NWT använder man sig hellre av halva sanningar än hela för att kunna sprida propaganda i sin tidning. En ur journalistisk synvinkel suspekt metod.






Kommentarer
Postat av: Roomservice

Får jag fråga varför du inte gillar varg? Hur tycker du man ska lösa den saken? Vad handlar debatten om idag?

Det kryllar ju inte av varg i Eskilstuna så jag har ingen kunskap av hur det är att leva nära vargar. Det jag vet med största säkerhet är att jag inte vill att vi ska "rensa" denna planet eller Sverige på djur som eg. "bara"stör människan. Men jag antar att det är få som vill ngt sådant drastiskt.

I Asien och stora delar av Afrika dödas sällsynta djur för att folk är så fattiga: antingen säljer de djuren (från elefanter till apor till fåglar) eller äter upp dem. På något vis är problemen där så vida, svåra och djupa att det är svårt att kunna fixa detta på ett enkelt sätt.

Vi har ju inga sådana problem i Sverige. Att vi fångar in varg för att sälja dem. Eller skjuter dem för att få mat.

Går det liksom inte att fixa saken på ett klokt sätt för alla parter då? Det är ju inte så att vi här i landet har en djungel av djur som närmar sig människor eller husdjur. Det borde kunna gå att lösa tänker jag mig?

Postat av: Inga

För att försöka summera o göra en mycket lång och infekterad historia kort:

Sverige är det enda land i världen som vill bygga upp en vargstam utan att ge människor som drabbas av varg på olika sätt realistiska möjligher att skydda sig själva och sina tamdjur och sin livsstil.

I det första gränsreviret här i Årjängs kommun, det gamla Kongsvingerreviret togs de första åren c:a 30 hundar av varg!! Fler av våra goda vänner drabbades, därav mitt engagemang.

Vargar är flockdjur. Det betyder att många djur i flera generationer rör sig mycket inom ett litet område. De människor som bor där blir alltså hårt drabbade medan de som inte bor i ett revir knappt drabbas alls. (och inte alls förstår vad de drabbade pratar om egentligen, ett pedagogiskt problem om man så vill).

Men visst går det att lösa!!

Kravet från de drabbade är inte att att ta bort alla vargar(för det seriösa flertalet åtminstone)utan att vi ska få direkt skjuta bort vargar som håller till nära bebyggelse och som tar tamdjur, typ får, hundar och så direkt när angreppet sker.

Dessutom vill man se att varg förvaltas enligt stafettmetoden; dvs de som haft ett vargrevir runt sig ska kunna ha det några år, sedan ska det reviret tas bort och nya revir få etableras på andra ställen. På så sätt kan problemen fördelas mellan flera människor och det slipper bli så att några få ska bära hela bördan.

Folk hatar inte varg så mycket som man hatar den omöjliga och enögda vargpolitiken. Jag hatar inte varg även om det kan låta så när jag blir arg och får utbrott i frågan! Vargen är ett djur som beter sig som ett djur ska bete sig. Det är regeringens vargpolitik som är stört omöjlig.

Nu förneklade jag verkligen, men annars skulle det bli en roman. Hoppas Du förstår något av detta.

2006-03-19 @ 08:46:38
Postat av: En liten tant

Jag har också haft svårt att begripa vargdebatten så detta var mycket upplysande. Tack för det.

2006-03-19 @ 12:56:27
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Annaa M

Antar att ni är engagerade i Jägareförbundet och därmed Studiefrämjandet. Kanske dags att ta tag i vargfrågan i tidningen Cirkeln igen! Det blir lätt väldigt upphetsat när man närmar sig den, såg just ett animerat anonymt inlägg som jag sparat från min tid som ansvarig utgivare...

Annars skulle jag bara vilja fråga en allmänbildad värmlänning en enkel fråga: Var sitter Ferlin staty? Är det i Filipstad eller Arvika eller någon helt annanstans. Di blir så förskräckligt arga om jag skriver fel, värmlänningarna, så di skickar nog vargen på mig!

2006-03-21 @ 18:22:20
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Inga

Roligt att höra ifrån Dig Annaa!

Ferlin sitter på en soffa i Filipstad. Han skrev på Filipstads Tidning sägs det och min man tror att han skrev under pseudonymen "Busen Fabian".

Jo, skriv gärna sakligt i rovdjursfrågan i tidningen Cirkeln om Du har något engagemang kvar där. Frågan är lika het som någonsin, jag har ju fått lov att börja förhandsgranska kommentarerna på min blogg p.g.a. trakasserier från en militant vargvän.

Det intressantaste just nu är förstås att rovdjursfrågorna finns med i valrörelsen som en seriös fråga. Sen har vi ett helt nytt scenario med rekordmycket lodjur i Värmland och rekordlite mat åt dem nu framöver våren. Det har vi aldrig varit med om förut och ingen vet egentligen konsekvenserna av det.

Fast Du kan känna Dig lugn för arga värmlänningar o varg o lo-angrepp, just nu käkar de inte journalister, bara mumsiga rådjur.

Men vi lämnar inga garantier framöver........!

2006-03-21 @ 22:30:09
Postat av: Annaa M

Tack, och då hade jag placerat honom i rätt stad och behövde inte ändra i korr.

Tack också för bra information i vargfrågan. Återkommer kanske om vi "hittar på något" i Cirkeln, men då gör jag det via mail.

2006-03-22 @ 10:38:45
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Elsie Dahlin

Bara en hälsning . Jag leter efter mitt barnbarns blogg....Kan önska ett Gott Nytt År !!!

2008-12-30 @ 10:35:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback