Mer om ormar!

Ämnet fascinerar som Ni kanske förstår! Det är lite rysansvärt att tänka på de här slingriga mordlystna sommarsabotörerna.

I DN kan man dessutom läsa att vi blir inte bitna om vi slutar trampa på dem. Torbjörn Peterson, jourhavande biolog på Naturhistoriska muséet tycker alltså att vi ska sluta trampa på huggormar.

Är karln riktigt klok?????

Tror han att en massa människor med berått mod trampar omkring på huggormar för att bli bitna o sen komma in på sjukhus o fjompa sig?? Va??

Torbjörn försöker också  lugna oss med statistiken. Det dör bara någon per decennium av ormbett så det är alltså inte så farligt och sen finns de ju inte i innerstan eller i mörkaste skogen.

Däremot finns de i sjön, berättar han. Och här kommer nyheter, även för mig som bor mitt i ormland, dvs varken i innerstan eller i mörkaste skogen. Huggormar kan blåsa upp sig som små gummiflottar och flyta iväg till någon ö när ytvattnet är varmt!

Skitt också!! Jag som trodde att de bara kunde simma så där som ett periskop, med huvudet högt. Då syns de nämligen på långt håll o man kan hålla sig undan. Men om de lömskt kan flyta omkring i vattnet utan att egentligen synas så var det den definitiva dödsstöten för mitt eventuella badande i sjö. Jag vill inte simma på en avlång zick-zack mönstrad "gummiflotte" som hugger mig över näsan!

Jag förstår att DN var ute i vällovliga syften med sin artikel. Man ville få folk att sluta vara rädda för huggormar och sluta slå ihjäl dem. Jag är rädd att det blev helt fel; det här dolska flytandet som gummiflottar kommer att göra folk ännu räddare och om möjligt ännu  mer mordlystna än förut när det gäller ormar.  Vem vill ha de här små "gummiflottarna" som badkompisar för barnen på sitt sommarland?

I min svarta själ så glädjer jag mig naturligtvis åt att det i så fall blir lite färre huggormar här i världen!
Tack DN!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback