Små steg i matteundervisningen= rätt!

Det funkade alltså med tiotalsövergångarna, åtminstone så långt. Nu har vi repeterat 10-kompisar ett par dagar så det satt i ryggmärgen. Då var det spännande att se om det nu skulle fungera som strategi med nedräkning från hela tiotal; typ 30 - 4 = 6  eftersom fyrans tiokompis är 6. ALLA säger ALLA tog det, svalde med hull och hår! Även de som nybörjartesterna visar är i riskzon för svårigheter här. Det är ändå ett resonemang som är rätt komplicerat med flera tankeled och det brukar vara svårt. Först ska man veta att man hamnar på ett tiotal lägre än det man utgår ifrån i uppgiften, sen ska man hålla ordning på detta med tiokompisar.

Vi började med "brun låda"-uppgifter idag och barnen är jätteentusiastiska! Kastar sig över jobbet och vill inte ha rast. Två stycken kom in på lunchrasten och ville ha matte istället! Men det fick dom inte. I skolan har vi lag på att man måste vara ute och frysa i alla väder, riktigt plågas så att man har förstånd på att uppskatta vuxenlivet sen när man får vara inne så mycket man vill. Och ha det varmt och skönt. Åtminstone på toaletten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback