Kungen ordf. i diktatur-WWF?!

Stackars kungen är välbevakad och det kan inte vara lätt att bildligt talat kryssa omkring i ett minfält  av presumtiva skandaler som han måste göra. Men han gör så gott han kan.

Nu får han enligt media och den svenska naturdiktaturens förespråkare inte längre äga aktier i ett skogbolag som ägnar sig åt skövling. De har säkert rätt i att det vore oetiskt. Jag ska inte ifrågasätta det.

Men det vore roligt om någon undersökande journalist någon gång vågade sig på att gräva lite i ikonen WWF, som kungen alltså är något slags högsta beskyddare för. Jag gjorde några halvdana försök för ett antal år sedan att ta reda på elementära saker om den organisationen, typ;  Hur fattas beslut? Hur mycket pengar får man in? Vart tar pengarna vägen i hela organisationen upp till toppen? Hur tillsätts beslutsfattare?

  Men jag insåg snart att detta var ett tidskrävande jobb enbart för resursstarka proffs, så jag gav upp.

Pengaflödet gick inte alls att spåra, det var dolt i stiftelseform tror jag med huvudsäte utomlands någonstans. Ingen vet alltså hur mycket av insamlade medel som går till toppfigurerna. Från början tror jag att de var två stycken, varav den ene var reklamman.  Och jag har en känsla av, utan att veta, att de fortfarande styr.  Det finns anledning att fundera över om inte idén har varit luckrativ, WWF är världsomspännande och hystar omkring stora belopp.  

Konceptet var från början enkelt och slagkraftigt. 
1.Naturen är hotad. 
2. Ge oss pengar så ska vi rädda den.

Projekten har inriktats på sånt som haft högt symbolvärde och varit bildmässigt; Pandan exempelvis.

Man har varit mån om att skaffa sig rätt bekyddare i alla länder så idag är organisationen i stort sett att betrakta som ikon,  fri från alla misstankar om oetiskt handlande.  Men det finns ingen som helst demokrati, beslut fattas uppfrån, makten är personlig, inte byggd på val och som sagt ingen insyn i organisationens globala ekonomi. Det kan naturligtvis vara så att allt är ok, men då är det lite svårt att förstå varför ingen får veta hur mycket pengar som går upp till toppfigurerna.  Också lite svårt att förstå varför den inte är demokratiskt styrd. 



Kommentarer
Postat av: Michael Bravin Karlsson

Satt precis och tänkte på samma sak angående WWF. Diskuterade den nya WWF reklamen med tjejen och läste det finstilta däri.. 100 kr i månaden bidrar man med om man sms:ar in. Vilka summor det snabbt blir med tanke på vad en sådan reklamfilm kostar, enbart där inser man.. Jag ska skicka ett mail till Uppdrag granskning tror jag. Lovar att cheferna inte kör runt i Toyota Prius. Hehe..

2009-09-13 @ 23:05:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback