Jägartiden = människans bästa? 3

Jägartiden var en lycklig tid i mänsklighetens historia. Sen började eländet. Det startade med att någon lat typ inte vill flytta längre utan blev bofast. Han byggde ett hus, (säkert livligt påhejad av sin fru som inte ville dra runt på ungarna längre)  drog upp gränser runt det och sa
- Det här är mitt och inte Ditt!!
Det var den första krigshandlingen, sen har det hållit på.

Sen började snabbt avfallseländet. Vart skulle all skit och allt matavfall  ta vägen?

Det samlades nu runt boplatsen och blev en källa till sjukdom och ohyra och råttor och annat.

För att maten skulle räcka så måste man odla. Det man kunde samla in eller jaga var ju snart slut eftersom man nu levde på ett så litet område. Med odlingen började ätandet av mjölmat och det är inte bra för våra kroppar. De är fortfarande inte anpassade till det utan till jägarföda med kött och växter. Säkert härstammar en del av våra moderna sjukdomar ur att vi äter så mycket mjölmat.

Sen måste man också börja med husdjur för köttet man fick genom jakt räckte inte till. Köttätandet var vi vana vid, det funkade men inte mjölken. Vi är fortfarande inte riktigt färdiga för mjölkkonsumtion. Det kommer att ta ytterligare några 1000 år innan alla mjölkintoleranta har dött ut.  Jag är en av dem och jag borde naturligtvis ha tagit mitt ansvar för mänsklighetens överlevnad och avstått från att fortplanta mig. Men det gjorde jag alltså inte så nu går eländet vidare till nästa generation och nästa och nästa...........





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback