10-talsövergångar

Hur får man barn att förstå och hantera plus och minus från ett tiotal till ett annat typ 28+ 5= 33 och 64-6= 58?

Just nu sitter jag upphissad i sängen klockan kvart över två på natten och funderar över det. Jag vill använda mig av tre principer; den ena är att landa på det jämna tiotalet först i uträkningen och den andra är att se stratergin över alla tiotal direkt, inte 20talet  först, 30talet  sen osv. , sedan att ta talområdet 10 till 20 sist.  Eftersom jag väljer detta tankesätt så stämmer inga matteböcker så jag får tänka själv när jag gör talen. Ja, sen är det mycket spel, laborativt och samarbetsövningar förstås. 

Jag börjar i princip med att repetera tiokompisar alltså typ 2+8 =10, 6+4=10, 10-3=7..Det måste sitta i ryggmärgen tror jag innan man ska tänka på att göra tiotalsövergångar. Kanske landar jag på att några barn fastnar där och behöver mer tid på sig innan de går vidare. Vi kommer att jobba med tiotalsövergångar till februarilovet. Det är ett stort och komplext område föreställer jag mig och som Britt-Louise Teghlander säger så är vår hjärna konstruerad för att ta matte i små steg en bit i taget. inte stora områden på en gång. I matteböckerna tycker jag att detta med tiotalsövergångar går för snabbt förbi. Det innehåller så många olika moment som bygger på varandra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback