Vilka är det som bloggar???

Undrar vilka  bloggare är egentligen? Vilka behov fyller bloggandet hos individen?

Det borde snart komma några  undersökning som försöker ge svaret på den frågan.

Är det  obotliga exhibtionister som vill visa upp sig själva till varje pris?
Är det  ensamma / isolerade människor som söker kontakt?
Är det sunkig underklass som inte blivit ordentligt uppfostrade till att värna om privatlivets helgd?
Är det ungdomar fångade i drömmen om att på något sätt bli "kändis" / populär?
Är det människor som hoppas på att bli "upptäckta" och erbjudna en karriär som skribenter "på riktigt"?
eller
är det bara ett opretantiöst klotterskrivande som ger utlopp för den egna skrivklådan, lusten att skapa text, på samma sätt som man kan ha lust att måla, sjunga, virka .....you name it?

Även om antalet bloggare ökar snabbt så känns det fortfarande som att tillhöra en "halvhemlig" sekt där alla har något gemensamt , fast vi vet inte riktigt vad. Vi vet inte riktigt vad som döljer sig här inne i bloggvärlden. Säkert både svart och vitt och hela skalan där emellan.  Säkert finns det bakom bloggandet olika behov hos olika människor. Det vore roligt att se hur stort spektrat är och hur det fördelar sig på olika kategorier..

En del rubriker är spektakulära på ett sätt som indikerar att man är beredd att skriva vad som helst bara för att någon ska blir nyfiken och läsa. När de dyker upp kan jag slås av tanken att jag genom att delta i detta sanktionerar något som egentligen inte är rumsrent.  Andra rubriker döljer stillsamma vardagsfilosofiska resonemang utan sensationsvärde och då är jag gärna med.

Jag får erkänna att jag inte hinner läsa och kommentera så många bloggar. Det blir några favoriter och de skriver nog som jag själv, lite filosofiskt eftertänksamt om vardag och samhälle.










Kommentarer
Postat av: Thomas Claesson

Schyssta caremabloggningar......

2006-02-11 @ 16:15:06
Postat av: Inga

Cool kommentar..........

2006-02-12 @ 10:32:14
Postat av: Annaa M

De finns väl med alla de typerna du beskriver, bland bloggarna.
Har ju också skrivit en del i min blogg om de där som tycker det är så viktigt att tillhära samma "länkgäng", genom bloggen få bekräftat vilken viktig grupp opinionsbildare man tillhör. Råkade samman nyss med ett par grabbar som jag trodde kände varandra väl beroende på deras ton i sina resp bloggar, "åh har du börjat blogga, då ska jag genast länka!". Men de hade ju aldrig sett varandra! Det hade dock jag - men inte fått äran med länk eftersom jag inte räknades in i det kotteriet!

Har förstått att unga människor ibland kan vara mer förtroliga mot sin blogg än någon annan. På gott och ont. En bekant hade en tät "sajtkontakt" som hela tiden predikade att vissa saker kan man bara säga irl. Sen skrev hans sajtvän på sin blogg alla de där innersta hemligheterna... med bild och allt. Stackars Johan kände sig djupt sårad och bröt kontakten. En sedelärande historia!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback