Tacos - generationsmat.

Tacos
Visst finns det generationsmat!

Tacos är definitivt en yngre generations mat. Vanlig fredagskvällsmat bland 20-40 åringar tror jag, efter att ha kollat runt lite.

Vi har aldrig gjort Tacos hemma hos oss fast vi gillar att äta det. Men vi har snälla goda vänner som bjuder oss, exempelvis Anders och Annelie igår kväll, fredag. Här är Märta beredd att hugga in på älgfärs, majskakor och alla andra tillbehör.  Till efterrätt fick vi glass+hallon /persikor och ett glas portvin. Det kändes festligt. Portvin har jag nog inte druckit på 10 år. Den lite besksöta smaken balanserar den söta desserten fint.

Samtidigt passade jag på att planera maten till våra weekendgäster nästa helg med Annelie, hon är fena på mat. Det får nog bli "min generations mat" då; porterstek på älgstek och potatisgratäng.  Tänkte vildsvinsskinkstek ett tag, men de väntade gästerna bor i "vildsvinsland" och jagar så det är kanske vardagsmat.

Idag lördag jagar Roland på Egenäs med Thomas i Deje. De har Valsa med sig, Roland och Bosse bytte hundar  imorse så han jagar med Leta. Sen planerar vi att ha en lördaghemmakväll alldeles för oss själva. Det blir inte så ofta.

Jag ska göra en massa saker under dagen; hjälpa Annelie att  kolla igenom hennes tenta, tvätta, städa runt datorn, träffa modren, sy ihop några spruckna sömmar, ta en promenad med Anton, göra extraövningar på 10-talsövergångar till mina elever.





Kommentarer
Postat av: Annaa M

Lustigt, stek av olika slag är verkligen inget som jag uppfattar som "min generations" mat... snarare min mammas... Jag har anrättat några lammstekar i livet, det är allt. Säkert ett exempel på skillnaden mellan storstads- och småortskultur! Tacos är fortfarande en relativt stor hit här hemma, även om en viss trötthet infann sig när det serverades på vartenda kompiskalas för några år sedan. Tecken på att man var stor var att man vuxit ifrån först korv och sedan hamburgare och övergått till tacos.

Postat av: Inga

Nja, vanliga stekar gör vi nog inte så mycket i min generation av 50 - 60 åringar, men porterstek är populärt och oslagbart gott. Tjälknöl på älg gör vi också gärna här, det är så gott och framför allt lättvindigt. Det vill ju bli mycket köttmat i en jägarfamilj och för inte så länge sedan slaktade vi egna nötkreatur minst en gång per år Egen grisslakt blev det ofta till jul.
Vad äter storstadsbor i min ålder när det ska vara lite extra?

2006-02-20 @ 22:18:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback