ÅRETS PEDAGOGISKA PUCKOPRIS till HANINGE KOMMUN

Årets pedagogiska puckopris måste gå till Haninge kommun och deras högste skolpolitiker Robert Noord:

"Barn ska kunna läsa svenska efter ett år i grundskolan. Men visst kan det finnas undantag, som om man kommit till Sverige som 6-åring eller så"  

Detta  är en av de grodor han häver ur sig i senaste numret av "Lärarnas tidning "(nr 3, 06), apropå att hans kommun beslutat om obligatoriska lästest för alla barn efter ett år i skolan.

Hur okunnig får man vara om barns utveckling och samtidigt sitta ordförande i en barn- och utbildningsnämnd?? Han måste ha suttit av sitt ordförandeskap med proppar i öronen för att ha kunnat undgå att få i sig ens det mest elementära om den verksamhet han är satt att leda!!

Vi tar i årskurs 1 emot barn som befinner sig på mognadsnivåer från en genomsnittlig 5 årings  till  en genomsnittlig 9 årings!!  Och det är normalt, det är en normalfördelning!!  Ibland har vi ännu större variation.

Vi ska inte tvingas att börja med den komplicerade process som läsning är, med barn som inte vill och som inte är mogna. En del barn behöver ytterligare något år för att närma sig  det skrivna språket och få göra det utan krav på prestation.

Föräldrar, barn och lärare ska inte hetsas att låtsas som att alla barn är lika, för det är de inte. Gå ut i verksamheten och titta efter Robert Noord! Till och med en otränad blick ser strax att barnen i en grupp / klass är väldigt olika.

Däremot hade jag förstått  bättre om Du sagt:

"Vi har efter att ha samtalat med lärarna förstått att en del barn är mogna att lära sig läsa redan innan de börjat i grundskolan. Vi vill vi ge dessa barn en möjlighet att leka in läsning och skrivning  på ett lustfyllt sätt. Därför satsar vi nu på att  fortbilda alla våra förskollärare i hur man kan stimulera barns språkutveckling och läs- och skrivutveckling  på bästa sätt.  På så sätt räknar vi med att fler barn redan kan läsa när de kommer till skolan. Då frigör vi lärarinsatser till de barn som behöver extra stöd så småningom för att komma vidare med sin läsning och skrivning i ettan och tvåan".

I Signebyn skapade vi 1972 en skolform med åldersblandning från 5-9 år. Barnen fick välja själva när de ville lära sig läsa. Det var bara att hoppa på en av de läsgrupper vi alltid hade igång. Inte så få valde att lära sig när de var 5-6 år. Men en del valde att vänta till en bit in på år två. De behövde leka och prata ett tag till innan de hade lust att ge sig i kast med läsinlärningen.  Det fantastiska som hände när barn själva fick välja tidpunkt var att läsinlärningen gick  snabbt och effektivt. När  barnen dessutom kunde  välja sin egen "ingång i läsland" så befrämjades resultatet ytterligare.

Och, viktigast av allt, vi hade inte en enda elev med läs- och skrivsvårigheter på de 10 år jag jobbade i Signebyn! Det får mig att starkt misstänka att skolan skapar, eller åtminstone befäster, läs-och skrivsvårigheter hos barn genom att pressa på dem sånt som de inte är mogna för.

Barn gör ofta väldigt kloka val om de får  tillfälle till det och om vi tar oss tid att lyssna på dem. 

Slit ut "öronpropparna"  Robert Noord! Gå ut i verksamheten och lyssna på Dina gamla erfarna lägstadielärare medan de ännu finns kvar. Det är ett släkte på utdöende.  Men de vet vad de sysslar med och kan lära Dig ett och annat.



Kommentarer
Postat av: Annaa M

Ja visst...
Du kan inte ana, jo det kan du väl, vilket liv det var när vi ville att Pojken skulle börja skolan vid 6 år. "Alla" visste exakt vilken utvecklingsnivå ALLA 6-åriga pojkar befinner sig vid exakt samtidigt. Från välvilliga kompisar till erfarna skolledare. Vi hade dagispersonalen på vår sida men det räknades inte riktigt. Rektorn ville driva igenom stora lämplighetstestet med speciallärare och psykolog!
Till slut kom hans blivande lärare och jag överens om en smygväg. Han skulle börja i F-gruppen under särskild observation och sen skulle hon lämna synpunkter till skolledningen om vad som verkade lämpligt. Han gick 4 dagar i F-gruppen, sen hoppade han in bland ettorna. Sedan den dagen har han alltid uppfattats som ovanligt socialt mogen, inte bara för sin ålder utan för sin nivå...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback