"Sagan om ringen"

Före o efter Snapphanarna har jag tittat på Sagan om ringen. Jag har sett bitar förut och gillat det jag sett, men inte vågat titta på allt. Jag har ju läst böckerna många gånger och har så fina bilder inne huvudet av berättelsen. Jag ville inte förstöra dem med att se filmen egentligen.  Jag är ju så gammal att jag minns när böckerna kom ut och vilken kult det var kring dem då i slutet på 6o-talet. Jag har  en svensk skiva från 1972 med musik som illustrerade händelserna i boken på ett bra sätt. Den har jag aldrig sett som  cd tyvärr. Jag har den kvar i vinyl.

Men nu har jag sett det mesta av filmerna och det känns helt ok. Jag är glad att man gjort filmen först när det fanns teknik att göra den bra och få fram de fasansfulla figurerna, gigantiska byggnaderna och de stora massorna av människor i krigsscenerna.  

Enligt sonen så är landskapet  verkligt och filmen inspelad på Nya Zeeland.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback