Kantareller 2

Kantareller 2

Nu bor jag i Värmland och här är det inte alls som i Närke. Här finns det gott om svamp överallt, lite folk  och ingen behöver lurpassa på sina ställen.  Jag får med mig några stycken varje kväll när jag går ut med hundarna. Inte för att jag går ut för att plocka svamp utan för att de finns där i skogen som en bonus att ta med i förbifarten.  Jag har slutat att roffa åt mig så fort som möjligt. Istället sitter jag där och tar svampen varsamt, rensar i skogen det mesta så det får bli kvar rester som blir nya svampar nästa år.

Väl hemma är det bara att slänga dem i en diskho med vatten och låta dem rinna av i ett durkslag. Därefter är det dags att dela svamparna i mindre bitar. Det går inte att göra med en o en utan det får bli rationellt så här på längden o tvären.  Därefter förvällning förstås. Fortsättning följer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback